Spindokter
X2.jpg

KIJK NIET WEG

CAMPAGNE 'KIJK NIET WEG'
KLANT: vzw Zijn, november 2016

15168886_1845392202408361_6779286808157428987_o.jpg

Om de 3 dagen sterft er in België iemand aan de gevolgen van partnergeweld. Slachtoffers doen gemiddeld pas na 35 incidenten aangifte doen bij de politie. Dat betekent dat ze vaak 2 jaar in een gewelddadige relatie zitten vooraleer ze hulp zoeken. In 4 op de 5 gevallen worden ook kinderen blootgesteld aan geweld. 

Op vraag van de vzw ZIJN ontwikkelde Spindokter met bescheiden middelen een strategisch opgebouwde campagne. OPDRACHT: het doorbreken van het taboe rond partnergeweld.


1. SOCIAL MEDIA STRATEGY
Spindokter engageerde een aantal influencers met een uitgesproken maatschappelijke betrokkenheid en een groot bereik op Facebook, twitter en instagram. Elke influencer volgde een vooraf bepaald traject met een in overleg opgestelde copy, met extra aandacht voor de correcte pay-off van de boodschap. Het campagnefilmpje (én de boodschap) werd massaal gedeeld en haalde in een mum van tijd meer dan 30.000 views.


2. CAMPAGNEFILMPJE EN -BEELD
Om de drie dagen sterft er in dit land iemand aan de gevolgen van intrafamiliaal geweld. Hoe breng je dat zonder sensatie, sereen en stijlvol maar tegelijk ook beklijvend in beeld? Spindokter vertrok vanuit de wetenschap dat iedereen in de nabije omgeving slachtoffer is van intrafamiliaal - en partnergeweld. Jong en oud. Man en vrouw. Met een sterk en bevattelijk beeld van mensen die op de grond liggen, opstaan en bodylines achterlaten, werd de symboliek van ‘vertrekken uit dit leven’ in beeld gebracht. Het eindshot: een jong kind dat recht in de lens kijkt (tevens het campagnebeeld) en de voice-over die eindigt in een gefluisterd ‘Kijk niet weg’, beroert de kijker, zet hem aan tot delen en in dialoog gaan.


3. PERSBERICHT
Spindokter stelde de harde cijfers voorop om de maatschappelijke relevantie van de taboedoorbreking omtrent partnergeweld onder de aandacht te brengen. Spindokter koppelde dit aan een laagdrempelige maar krachtige call to action #KIJKNIETWEG.  Het persbericht werd vormgegeven in de stijl van de campagne en aan het netwerk van de Spindokter perscontacten gekoppeld.


4. IN DE MEDIA
Spindokter genereerde via het persbericht succesvolle output met correcte content, expliciete vermelding van core-message en link naar de klant in volgende kanalen:


5. MEDIA RETURN
Deze campagne genereerde 122.277 euro aan advertising value en 388.385 euro aan free publicity value (bron: CIM - Gopress -Ammco ).


6. SOCIAL MEDIA (KPI)
De basis voor de mediacampagne is een native Fabeook-filmpje, gekoppeld aan een strakke tijdlijn en dito regie van bewust gekozen influencers.

  • Aantal weergaven champagnefilmpje: + 33.000
  • Betrokkenheid champagnefilmpje: + 80.000

7. STIJGING OPROEPEN BIJ 1712
De hoofdpartner in deze campagne (1712) merkte naar aanleiding van de campagne een gevoelige stijging van het aantal oproepen, met in bepaalde provincies tijdelijk problemen in de verwerking van de oproepen en in de verwerking van de gesprekken.