Spindokter
X1.jpg

RIJ SMARTPHONEVRIJ

CAMPAGNE 'IK RIJ SMARTPHONEVRIJ'
KLANT: BIVV samen met Telenet, juli 2016

De kans op een ongeval is 23 keer groter als je chat achter het stuur. Het gevoel overal en altijd online te willen zijn, creëert extra onveiligheid op de weg. Als autobestuurder of fietser verhoogt het de kans op een ongeval aanzienlijk. In de VS is het gebruik van de smartphone achter het stuur al dodelijker dan alcoholmisbruik.

BIVV_base.jpg

Op vraag van het BIVV mbt afleiding achter het stuur, ontwikkelde Spindokter in samenwerking met Telenet een strategisch opgebouwde, humoristische, verbindende en bijzonder succesvolle campagne


1. INSTEEK CAMPAGNE
Spindokter ontwikkelde een campagne voor de zomer van 2016 gericht op jonge bestuurders. Het uitgangspunt Ikrijsmartphoneverij appelleert aan hun engagement mbt veiligheid voor hun vrienden, spoort aan tot (zelf)reflectie en creativiteit. Met een wedstrijd waarbij deelnemers hun eigen slogan inzonden, kon een weekendje met vrienden in een retrocamper, iPads of VIP-tickets voor David Guetta gewonnen worden.


2. RADIOSPOTS / AFFICHES

Spindokter bedacht een coherente, humoristische en niet-moraliserende communicatiestijl. Ontdek de 6 verschillende radiospots voor Vlaams - en Franstalig België via deze link. De affiches vertolken gelijkaardige boodschappen om op een verstandige manier met media om te gaan als chauffeur.

BIVV_affiches.jpg

3. ZONNESCHERMEN OP FESTIVALS
Spindokter creëerde en verdeelde op de belangrijkste Belgische zomerfestivals humoristische zonneschermen voor in de wagen met de boodschap van de campagne en een trigger naar de wedstrijd. We verdeelden 20.000 schermen op Rock Herk, Dour, Dranouter, Lokerse Feesten en We Can Dance.


4. IN DE MEDIA Spindokter genereerde via het persbericht succesvolle output met correcte content, expliciete vermelding van core-message en link naar de klant in volgende kanalen:

  • VRT
  • VTM
  • RTL Info
  • RTBF
  • BX1 Medias de Bruxelles
  • QMusic
  • De Standaard
  • L’ Avenir
  • Het Nieuwsblad
  • La Derniere Heure
  • Het Belang van Limburg
  • Het Laatste Nieuws
  • en alle online versies van deze media

5. MEDIA RETURN
Deze campagne genereerde 115.989 euro aan advertising value en 579.945 euro aan free publicity value (bron: CIM - Gopress -Ammco)


6. SOCIAL MEDIA STRATEGY
Spindokter engageerde enkele influencers met een uitgesproken maatschappelijke betrokkenheid en een groot bereik op Facebook, Twitter en Instagram. Elke influencer kreeg creatieve vrijheid in zijn/haar traject, maar postte de vastgelegde #ikrijsmartphonevrij  - de pay-off van de boodschap.

De social media campagne genereerde een hoge betrokkenheid bij de wedstrijd en wedstrijdsite. Meer dan 10.000 mensen vonden de weg via Facebook naar www.ikrijsmartphonevrij.be